Nevelés versus oktatás – Oktatók nézetei a változások tükrében
Main Article Content
Absztrakt
Jelen világunk társadalmait felkavaró változások hatásaival nehéz lépést tartani az oktatás minden szintjén helytállni kényszerülő szereplőnek, legyen az diák vagy tanár. Tehát, joggal felmerülő kérdés, hogy a korunkban zajló innovációs folyamatok hogyan befolyásolják a tanárok – kutatásunkban egyetemi oktatók – gondolkodását, szerepvállalását azon szakmai elkötelezettségükben, hogy segítsék a fiatalok társadalmi beilleszkedését. Hat év alatt közel 90 egyetemi oktatóval készült interjú kvalitatív elemzésének eredménye ad betekintést abba, hogyan vallanak az oktatók meggyőződéseikről, nevezetesen arról, milyen kihívásokat jelent számukra a technológiai fejlődés, a tradicionális értékek közvetítése, a dilemma, hogy neveljenek vagy/és oktassanak, és egyáltalán szükséges-e nevelni. Az interjúk során kiderült, hogy megoszlanak a vélemények arról, hogyan készítsék fel hallgatóikat a közösségi életre, a szakmai környezetben való helytállásra. Vannak, akik teljesen elvetik a nevelés létjogosultságát, de egyéniségükkel, példamutatásukkal mégis nevelnek, és vannak, akik, explicit módon érvényesítik a nevelés fontosságát. A kutatás sejteti, hogy bármilyen technológiai változással nézünk is szembe napjainkban, vannak olyan egyetemes értékek, amelyek közvetítése ugyanúgy feladata egy tanárnak, mint száz évvel ezelőtt, mert ez a fennmaradásunk érdekében történik.