Nyelvelsajátítás és média A nyelvi elmaradás és a rendszeres képernyőhasználat kapcsolata
Main Article Content
Absztrakt
Az infokommunikációs eszközök fejlett világában a képernyőhasználat gyakorisága a gyermeki felnövekedés folyamatában is kritikus kérdéssé vált. Számos kutatás felveti a képernyő előtt töltött idő idegrendszeri fejlődésben kiváltott hátrányos hatásait, beszédindulásra ható következményeit. Az óvodába érkező gyermekek változatos nyelvi fejlettségi szintje hamar észlelhető, a különbségek mértéke és azok jellege az egyéni adottságok és öröklött tényezők mellett a környezeti ingerek befolyása alatt is áll.
A tanulmány célja az óvodába érkező, megkésett beszédfejlődésű gyermekek számának megállapítása egy adott térségre vonatkozóan, valamint ennek összevetése a szakirodalomban meghatározott képernyőhasználati szokásokkal. A nyelvi elmaradás mértékének változását, a rendszeres képernyőhasználatot és annak következményeit tekintjük át részletesen, saját mintánkkal kiegészítve. A szókincs gyarapodásának mértéke meghatározza a későbbi tanulási képességeket, a szövegértési, olvasási, helyesírási készséget, ugyanakkor már az óvodai közösségbe való beilleszkedést is befolyásolja.
Az infokommunikációs eszközök gyors fejlődése és az egyre fiatalabb korosztályok hétköznapi életébe való beépülése a nyelvfejlődéssel összefüggésben is vizsgálandó. A nyelvi késők nagy arányú megjelenésére adott kézenfekvő reakció az óvodapedagógiai módszertani eszköztár áttekintése, a szókincsbővítés innovatív lehetőségeinek feltérképezése.