Konfliktusok a generációs tanulás történetében
Main Article Content
Absztrakt
Manapság egyre több szó esik a generációk közti tanulásról. Mind nagyobb jelentőséggel bír a szervezetekben, a szakirodalomban, a közbeszédben és a médiumokban is. Noha valóban fontos szerepe van különösen a nem formális tanulásban az egymástól való, és a generációk közötti tanulásnak, a jelenség korántsem új, a különböző generációk egymástól tanulása egyidős az emberiséggel. A M. Tomasello által leírt kulturális átadás elmélete szerint az emberi kultúra fejlődése is a generációk együttműködésére épül, a kulturális tanulás megelőzi magát a kultúrát is, és általa válik lehetővé már annak kialakulása is. Különösen nagy jelentőséggel bír a generációs tanulás akkor, amikor kihívásokkal szembesül a társadalom és a megoldandó problémákra újításokkal reagál. Ezeknek új praxissá válásában nagy szerepe van a generációk közötti tanulásnak akár úgy is, hogy az új generációk közvetítik azokat az idősebbek felé. Ez nem mindig zökkenőmentes, az újítások ellenállást is kiválthatnak. Tanulmányunk erre vonatkozóan mutat be néhány kultúrtörténeti példát.