https://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/issue/feedJelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok2024-03-16T11:57:17+01:00Dr. habil. Kis Krisztián PhDjelenkor@mk.u-szeged.huOpen Journal Systems<p>A Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok (ISSN 1788-7593 / Nyomtatott, ISSN 2676-9867 / Online) a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar Mérnöki Menedzsment és Ökonómiai Intézetének társadalomtudományi folyóirata. A folyóirat fóruma azon kutatásoknak, amelyek a társadalom és a gazdaság működésének különböző aspektusaival foglalkoznak. Ennek megfelelően a folyóirat számos témát tárgyal, lehetőséget adva a társadalom és gazdaság folyamataival kapcsolatos kutatások eredményeinek tágabb kontextusban történő bemutatására.</p>https://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44786Kereskedelemszervezés és vásárlásösztönzés összefüggései a magyar FMCG piacon2023-11-15T14:21:14+01:00Kata Földifoldi.kata@econ.unideb.huPénzes Ibolyaoktatasirektorhelyettes@wsuf.huPólya Évapolyae@yahoo.com<p>Az ezredforduló utáni idők jól körülhatárolható változásokat hoztak a kiskereskedők szakmai szervezeteiben és marketingtevékenységében a magyar hárompólusú FMCG piacon. A vállalkozások működési feltételei bonyolultabbá váltak, ami a releváns befolyásoló tényezők számának és intenzitásának változékonyságában, valamint előrejelzési nehézségeiben is megmutatkozik. Ezek közül a fogyasztói/vásárlási magatartás változása, a versenyintenzitás növekedése, a beszerzési marketing erősödése, a csatornapozíció változása, az informatikai és infokommunikációs eszközök innovációja, a gazdasági környezet meghatározó változása, a szigorodó jogszabályok és a váratlan események, az ökológiai környezet hatása kiemelhető. A piaci versenyre fókuszáló változások hatásának feltárásához fontos kiindulópont, hogy a Magyarországon működő üzletláncok száma és aktivitása stabilizálódott, ami eltolta a kutatások irányát a kereskedelemszervezés és a marketing kapcsolatának feltárására, a versenyelőnyök javítására. és a menedzsment hatékonyságára.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44954Csapatépítő programok hatása a vállalaton belüli kommunikációra és a munkahelyi légkörre2023-11-30T20:36:04+01:00Hampel Györgyhampel.gyorgy@szte.huÁgnes Mendlerné Oszmayeroszmayeragnes@gmail.comBrigitta Zsótérzsoterb@mk.u-szeged.hu<p class="JKAbsztraktMagyar">A csapatépítő programoknak, közösségi eseményeknek fontos szerepe van egy vállalkozás életében. A munkavállalók egymással való jó kapcsolata megkönnyíti a kommunikációt és jobb minőségű munkavégzést, produktumot eredményez. A családias környezet és jó munkakörülmények hozzájárulnak a dolgozói elégedettséghez, vállalat iránti elkötelezettségéhez. Egy dél-alföldi élelmiszerfeldolgozó kisvállalkozás munkavállalóinak körében felmérés készítettünk arról, hogy hogyan értékelik a vállalatvezetés elmúlt 3 évben tett ilyen irányú törekvéseit. A felmérés eredményei alapján a dolgozók pozitívan értékelik a csapatépítő, közösségformáló szándékkal bevezetett programokat. Szívesen vesznek részt a programokon, javult a cégen belüli kommunikáció és a munkahelyi légkör is.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44968A fogyasztói tudatosság felmérése a virslik vásárlása során2023-12-01T16:06:01+01:00Bálint Erdeiebalint0119@gmail.comTamás Kulcsártamaskulcsar500@gmail.comBrigitta Zsótérzsoterb@mk.u-szeged.huJózsef Mihalkómihalko@mk.u-szeged.hu<p>Az egészség- és környezetvédelemmel párhuzamosan fokozatosan előtérbe került a fogyasztói tudatosság a táplálkozás terén is, mely a húskészítmények piacára is hatást gyakorol. Ennek kapcsán jelenleg is terítéken szerepelnek a húsfogyasztást érintő moralitással és egészségvédelemmel kapcsolatos kérdések. A témában a sertéshús és a belőle készült termékek érintettek főként, melyeket időről időre illetnek egészségtelen jelzővel. Így kutatási témánkként a virsli fogyasztási és vásárlási szokásainak kérdőíves felmérésére vállalkoztunk. A témához kapcsolódó válaszok, valamint a megkérdezettek demográfiai adatainak összehasonlítása alapján próbáltuk a megfelelő következtetéseket levonni a fogyasztói tudatosságra vonatkozóan.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44967Niche marketing alkalmazása a kézműves élelmiszerek piacán2024-01-27T18:29:06+01:00Edina Lendvailendvai@mk.u-szeged.huHédi Kőműveskheidi88@gmail.com<p>A niche marketing előnye a tömegmarketinggel szemben, hogy gyorsabban tud reagálni a meglévő és gyorsan változó kisebb piacokra, ahol a rugalmasság és a megkülönböztethetőség felértékelődik. A kutatásunk során a kézműves élelmiszerek piacán a COVID-19 pandémia hatásának vizsgálatát célozza meg. A primer kutatás a niche marketing stratégia elemeire és az élelmiszerfogyasztói magatartást befolyásoló tényezőkre fokuszál. A szekunder kutatásban bemutatásra kerül egy online piac, valamint a pandémia hatására bekövetkezett egyes fogyasztói magatartások. Felmérésünkben kérdőív segítségével vizsgáltuk a Bödön Piacon árusító termelők alkalmazkodását az új helyzethez. Emellett a fogyasztói oldal is feltérképezésre került, de az nem szerepel a tanulmányban. Az eredmények szerint a pandémia hatására az alkalmazkodás terén a bankkártyás fizetés és a házhozszállítás iránti igény nőtt. A promóció és az értékesítési csatornák bővítése terén az online jelenlét fontosságát felismerték és alkalmazták a termelők.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44953Termékfejlesztés és sikeresség2023-11-15T14:32:13+01:00Brigitta Zsótérzsoterb@mk.u-szeged.huKrisztina Krisztinakriszti0311@gmail.comGyörgy Hampelhampel.gyorgy@szte.hu<p class="JKAbsztraktMagyar">Az igények kielégítésére szolgáló újabb és újabb megoldások különböző termékek, szolgáltatások és folyamatok formájában jelennek meg. Az új innovációk terjedésének felgyorsulása, amelyet a technológiai fejlődés és piaci követelmények változása hajt, a vállalatok innovációs kényszerében tükröződik. Felmérést készítettünk főleg alapárukat étékesítő kereskedésekben termékfejlesztési projektek sikerességéről fontosság-elégedettségi mátrix felhasználásával. A fontossági és elégedettségi rangsorok elemzése megmutatta, hogy a válaszadók alapvetően az árban és a marketingben történő változásokat részesítik előnyben, amelyek az eladhatóságot is javítanák. Ezeken felül biztató, hogy a termékeket a további hét vizsgálati szempontból (szín, jelölés, állag, eltarthatóság, súly, íz, csomagolás) pozitívan értékelték.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44965Egy egyedi szoftver cégeknél történő használatának következményei2023-12-01T14:55:32+01:00Edina Lendvailendvai@mk.u-szeged.huAnna Borbásborbas.anna@med.u-szeged.hu<p class="JKAbsztraktMagyar">A mikro-, kis- és közép vállalkozások (KKV) eredményességének szempontjából egyre fontosabb a digitalizáció. Új eszközökkel, új eljárásokkal jobb eredményt lehet elérni. Kutatásunk célja az volt, hogy megvizsgáljuk az alkalmazottak és cégvezetők digitalizációval való kapcsolatát és egy egyedi fejlesztésű szoftverrel bemutassuk a digitalizáció elfogadottságát és hatékonyságát. Ennek érdekében strukturált interjúkat készítettünk, illetve mértük a programcsomag hatékonyságát is. A „Rögzítő programcsomag” szignifikánsan gyorsabb munkafolyamatot garantált az adatrögzítéskor. (54 sec vs. 107 sec, p<0,01). Összegzésképpen elmondható, hogy a munkahelyeknek érdemes lenne fejleszteni a munkavállalók digitális készségeit, különös tekintettel az idősebb és alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkező munkatársakra, illetve az egyedi szoftverek fejlesztése támogatja a KKV-k működését.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44948Szabadság vagy inkább kalitka?2023-11-15T14:24:41+01:00Valéria Nagyvalinagy78@mk.u-szeged.huTibor Jánváritiborjanvari@edu.bme.hu<p>Az utóbbi években szinte nélkülözhetetlen az ún. IKT (InfoKommunikációs Technológia) és a hozzá kapcsolódó informatikai (mobil) eszközök használata a mindennapjainkban, legyen szó akár tanulásról, akár munkavégzésről vagy éppen magánéleti/szabadidős tevékenységről. Az adattárolásra is alkalmas saját informatikai (mobil) eszközök – a továbbiakban „csak” eszközök – munkavégzési célú használatát sok esetben nem lehet megkerülni, sőt a munkáltatók talán magától értetődőnek tekintik, hogy a munkavállalóik a saját infrastruktúrájukat ellenszolgáltatás nélkül használják a munkájuk elvégzéséhez. E közlemény témája tehát közvetetten a munkavégzés keretfeltételeihez, szabályaihoz (is) kapcsolódik az általános adatvédelem okán. A téma rövid kifejtése előtt előre kell bocsátani, hogy a közlemény címében is sejtetett kockázat kapcsán megfogalmazódott gondolatfolyamnak természetszerűleg nem az a célja, hogy a szakmailag releváns lényeget teljes körűen feltárja és az esetleges problémákat megoldja, illetve a konfliktusokat feloldja, hanem sokkal inkább a témakör kontextuális értelmezésének tovább gondolására ad alkalmat. Nevezetesen, hogy milyen lehetőségekre és konfliktusokra adhatnak alkalmat az adattárolásra is alkalmas informatikai (mobil) eszközök használatának egyes aspektusai?</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/45481Excel függvények fejlesztése arányra vonatkozó statisztikai próbához2024-01-27T12:39:26+01:00Zoltán Fabulyafabulya@mk.u-szeged.huGyörgy Hampelhampel.gyorgy@szte.huKiss Anitakiss.anita@econ.unideb.hu<p>Kutatásunk céljaként tűztük ki, hogy egyszerűen, széles körben alkalmazható eszközt alakítsunk ki, mellyel egy statisztikai sokaságban tesztelhetjük egy tulajdonságnak megfelelő egyedek arányára vonatkozó hipotézist nagy minták esetén. Több szempont szólt az Excel táblázatkezelő program használata mellett, melyben a Microsoft Excel Visual Basic for Applications szolgáltatással fejlesztett függvényekkel végezhető el a kiértékelés. A statisztikai programcsomagokkal szemben, az Excel számolótáblákon automatizálható a kiértékelés, így gyorsabb és kényelmesebb technikát biztosít. A függvényeink különböző adattípusok mellett képesek akár relációkkal megadható feltételeknek megfelelő egyedek arányának tesztelésére, eredményként a próba szignifikancia értékét képezve. Hibaüzenetet kapunk, ha a nagy mintára vonatkozó feltétel nem teljesül.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/45499Konkurenciaelemzés szükségessége és néhány módszere2024-02-04T13:15:44+01:00Árpád Benkő-Kissbenko-ka@mk.u-szeged.hu<p style="line-height: 100%; margin-bottom: 0.21cm;" align="justify">A versenyző piacon tevékenykedő vállalatok folyamatosan ki vannak téve a versenytársak hatásainak. A konkurencia folyamatos jelenléte vagy felbukkanása folyamatos alkalmazkodást igényel a vállalattól. Érdemes tehát elemezni a versenytárs(ak) hatásait, tevékenységeit. Konkurenciaelemzésnek hívjuk azokat az elemzési technikákat, amelyek segítségével objektívan tudjuk értékelni a versenytársakat, azok viselkedését, és ennek segítségével megtalálhatjuk a saját válaszainkat a kihívásokra.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44966Vállalatok társadalmi felelősségvállalása – egy online felmérés tükrében2023-12-01T15:10:24+01:00Edina Lendvailendvai@mk.u-szeged.huÁdám Krausz krauszadam7@gmail.com<p>A társadalmilag felelős magatartás több ezer éve része az emberiségnek, az ezzel összefüggő üzleti gyakorlatot is több száz éve ismerjük. A mai világban jellemző gazdasági fejlődés következtében mára az üzleti világban hozott döntések nagymértékben befolyásolják, illetve meghatározzák a helyi, a regionális és a globális környezetét egy vállalatnak. A kutatásaink során interjúkat készítettünk egy kisvállalkozóval, valamint egy középvállalat képviselőjével, hogy megtudjuk, mennyire létező fogalom a társadalmi vállalati felelősségvállalás a magyar vállalkozások működésében. Emellett kérdőíves felmérés során a hazai lakosság CSR-ral kapcsolatos véleményét, ismereteit igyekeztünk megismerni. Rádöbbentünk, hogy nem csak a tengerentúlon létezik a CSR-stratégia, előzetes várakozásainkat felülmúlva már Magyarországon is egyre nagyobb hangsúlyt kap a téma. A kérdőíves felmérésben részt vevők is megalapozták ezen véleményünket, a kitöltők jelentős része találkozott már a CSR fogalmával. A kiértékelés során egyértelművé vált, hogy a CSR-tevékenységek alkalmazása nem csak a vállalatok számára fontos, de a társadalom és a globális környezet szintén profitál belőle.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatokhttps://iskolakultura.hu/index.php/jelenkori_tars-gazd_folyamatok/article/view/44958Drága gyógyszerek beszerzése és logisztikai problémái napjainkban2023-12-01T17:45:29+01:00József Gálgalj@mk.u-szeged.huMarcell Dömötörmarcelldomotor@icloud.com<p>Ez a tanulmány az egészségügyi ellátás során használt eszközök, gyógyszerek logisztikai problémáját vizsgálja. Konkrétan a drága gyógyszerek beszerzése jelenti az egyik legnagyobb problémát, ami a betegek hatékony ellátását veszélyeztetheti. A tanulmány ezen probléma, szituáció és folyamat bemutatásával és összefüggéseinek elemzésével foglalkozik. A javasolt megoldások közé tartozik a hatékonyabb kommunikáció a beszállítókkal, a helyi készletek növelése a betegellátás folytonosságának biztosítása érdekében.</p>2024-03-16T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok