The personality background of BSc student nurses' assertiveness

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Erika Erdősi

Absztrakt

Az értekezés témája az asszertivitás személyiségi hátterének vizsgálata ápolóhallgatók
körében. A kutatás elsődlegesen arra irányult, hogy a szakmai képzés szakaszában a társas
hatékonyságot milyen - a betegvezetés szempontjából is meghatározó jelentőségű
- interperszonális magatartásjegyek támogatják.
Elsőként meghatároztuk az asszertivitás mértékét, az egyes asszertivitás faktorok
jellemzőit, valamint a szociális-interperszonális magatartás és a belső feszültségszabá-
lyozás sajátosságait. Ezt követően felmértük az asszertivitás működési sajátosságait
a szakmaspecifikus elvárásokkal kapcsolatban, így az empátia, a szociális intelligencia
és a tanácsadói attitűd vonatkozásában. Következő lépésként feltártuk a vizsgált faktorok
kölcsönhatását, különös tekintettel az asszertivitás és az ezt meghatározó szemé-
lyiségvonások közötti összefüggések megállapítására.
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a pályaelsajátítás során az asszertivitás
fejlődésében karakterisztikus vonások tárhatók fel, s ez alapján meghatároztuk a szakmai
képzés időszakára jellemző asszertivitás modelljét.
Az ápolóhallgatók esetében az asszertivitás egyik alapdimenzióját az empátiára épülő
„other-centred” attitűd és a saját érdek érvényesítésének egyidejű működtetése, sikeres
összeegyeztetése képezi. A társas viszonyrendszer működtetése szempontjából a másik
alapvető vonásnak a pszichovegetatív és érzelmi kiegyensúlyozottság bizonyult abban
az értelemben, hogy a társas kapcsolatok létesítésének igénye, a magatartás flexibilitásának
a jellege, valamint az érzelmi stabilitás mértéke döntően befolyásolja az interperszonális
kapcsolatrendszer hatékony működtetését.
A kutatás tapasztalatainak összegzéseként megállapítottuk az asszertív és a non-aszszertív
magatartást eredményező tényezőket, amely alapján meghatároztuk a fejlesztést
igénylő területeket. Következtetéseink megfogalmazása során hangsúlyt helyeztünk
a centrális személyiségtényezők adekvát fejlesztése és az ápolási gyakorlat következtében
kialakult hibás attitűdök feltárása mellett arra is, hogy szakmai javaslataink
a vizsgált téma szempontjából releváns kurzusok teljes vertikumát lefedjék.
A kutatási eredmények birtokában lehetőség nyílik a pályaprofilnak megfelelő, specifikus
élménytartalmak feltárására is alkalmas, új asszertivitást vizsgáló eljárás kidolgozására.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Hogyan kell idézni
Erdősi, Erika. 2011. „The Personality Background of BSc Student nurses’ Assertiveness”. Acta Sana 6 (1):7-13. https://iskolakultura.hu/index.php/actasana/article/view/18416.
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek